Povinnosť zápisu štatutárnych zástupcov športových klubov a zväzov do registra mimovládnych neziskových organizácií na MV SR
Pre všetky neziskové organizácie, ktoré vznikli do 31.12.2018 (a teda aj pre občianske združenia, ktorú právnu formu využíva drvivá väčšina športových organizácií - klubov a zväzov), je povinnosť do 30.6.2019 doplniť zákonom vyžadované údaje do Registra mimovládnych neziskových organizácií.
Ak tieto údaje nebudú oznámené a neskôr zapísané v registri mimovládnych neziskových organizácií, subjekt verejnej správy (štátna správa, samospráva - mestá, obce, VÚC) nesmie poskytnúť verejné prostriedky tej osobe, ktorá nemá v tomto registri zapísané údaje v rozsahu vyžadovanom zákonom.
To znamená, že, ak do 30.6.2019 nebude mať športová organizácia (existujúca v akejkoľvek právnej forme mimovládnej neziskovej organizácie) doplnené úplné povinné údaje, tak takáto športová organizácia nebude môcť prijímať verejné zdroje (dotácie, eurofondy, asignácia podielu zaplatenej dane, ani príspevky od národného športového zväzu) a to až do okamihu, dokiaľ si tieto údaje neoznámi a nedoplní.
Navyše do 30.6.2019 je možné oznámenie vykonať bez správneho poplatku.
Tak teda "športovci" - kluby zväzy, poďme na to !!!
Úplné znenie zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 354/2016 Z. z. a zákona č. 335/2017 Z. z. s dôvodovou správou
Učená právnická spoločnosť Vám prináša úplné znenie zákona o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov, do ktorého bola redakčne zapracovaná novela zákona o športe schválená v Národnej rade Slovenskej republiky dňa 30.11.2017.
Prezident Slovenskej republiky zákon podpísal 19. decembra 2017. Následne bola novela zákona o športe publikovaná v Zbierke zákonov SR a na SLOV-Lexe pod číslom 335/2017 Z.z.
Novela zákona o športe nadobudla účinnosť od 30. decembra 2017.
Koncepcia práce so športovo talentovanou mládežou na roky 2015 až 2020
Vyhodnotenie ankety UčPS k dopadu mimoriadnych opatrení v súvislosti s výskytom COVID-19 na oblasť športu
Učená právnická spoločnosť, o. z. (UčPS) si uvedomuje vážnosť celkovej situácie spôsobenej v súvislosti so šírením pandémie COVID-19, a to i na slovenský šport. Dnes existujúce zákazy organizovať verejné športové podujatia a prevádzkovať telovýchovno-športové zariadenia v mnohých prípadoch znamenajú i definitívne predčasné ukončenie súťaženia počas športovej sezóny 2019/2020. Vylučuje to aj akúkoľvek individuálnu prípravu športovcov na športoviskách v takýchto zariadeniach.
Táto situácia by nás všetkých mala predovšetkým motivovať združiť sa a spojiť navzájom, tak aby sa koordinovali všetky existujúce sily v prospech športu v SR. Napriek tomu, že šport nie je odvetvím, ktoré má produkovať ekonomické zisky, spoločnosti však prináša iné nevyčísliteľné hodnoty. Športové hnutie bude pre aktuálne zákazy odkázané na pomoc a nevyhnutnú podporu štátu v podobnom rozsahu, ako majú i iné odvetvia hospodárstva. Bude však potrebovať aj dobrovoľnú solidaritu nás všetkých vrátane schopnosti navzájom spolupracovať pre dobro športu v SR.
Rozhodli sme sa preto v UčPS zmapovať dopady mimoriadnych opatrení v súvislosti s výskytom COVID-19 na oblasť športu v SR formou dvoch krátkych dotazníkov, ktoré boli k dispozícii v období od 31.3.2020 do 8.4.2020. Prvý dotazník bol určený pre FYZICKÉ osoby ako sú športovci či športoví odborníci, druhý dotazník bol určený je pre PRÁVNICKÉ osoby - športové organizácie ako sú kluby či zväzy.
V tomto dokumente vám prinášame sumarizáciu hlavných a najdôležitejších výsledkov, ktoré sme na základe realizácie ankety získali.
Zásadné pripomienky UčPS uplatnené k návrhu zákona o športe
Prinášame Vám zásadné pripomienky UčPS k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Napriek rozsahu a monotematickému zameraniu (na úpravu pravidiel financovania športu zdravotne postihnutých) navrhovanej novely zákona o športe pristúpila Učená právnická spoločnosť k uplatneniu pripomienok k zákonu o športe komplexne reagujúc na nové poznatky aplikačnej praxe v oblasti športu nielen v súvislosti s uplatňovaním zákona o športe, ale aj ďalšej legislatívy upravujúcej priamo či nepriamo fungovanie oblasti športu.
Na SLOV-LEXe je legislatívny proces vedený pod č. LP/2018/201 a je dostupný TU: https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2018/201
Medzirezortné pripomienkové konanie k návrhu zákona skončilo 23.7.2018.
Dohovor Rady Európy o manipulácii športových súťaží (18.9.2014)
Kto môže byť prijímateľom príspevku na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 Zákona o športe
Odborníci pôsobiaci na platforme UčPS narazili na otázku, pri zodpovedaní ktorej zistili zrejme ďalšiu podstatnú nezákonnosť v postupe sekcie športu ministerstva školstva pri poskytovaní štátnych prostriedkov na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 zákona o športe formou príspevku športovcom v zozname športovcov top tímu.
Cieľom tohto príspevku je aktivovať kontrolné mechanizmy štátu, ktoré dôsledne overia či pochybnosti o zákonnosti postupu ministerstva školstva uvedené v tomto príspevku sú opodstatnené alebo ministerstvo školstva poskytne športovej odbornej verejnosti i bežným občanom dostatočné vysvetlenia, ktoré obstoja v konfrontácii s platnou dikciou zákona o športe - konkrétne so zákonnou úpravou pravidiel pre poskytovanie štátnych prostriedkov na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 zákona o športe.
Vyjadrenie UčPS k žiadosti o opravu
K príspevku "Kto môže byť prijímateľom príspevku na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 Zákona o športe" bola zaslaná žiadosť o opravu zverejnených informácií, na ktorú bolo vypracované nasledujúce vyjadrenie.
Časť textu vyjadrenia bola doplnená priamo do uvedeného príspevku. Vyjadrenie v anonymizovanej forme je publikované za účelom otvorenia diskusie o filozofii športu zdravotne znevýhodnených športovcov a jeho financovania na Slovensku.